Köpvillkor & info

Allmänt

För att få handla i vår webshop måste du ha fyllt 18 år.
OBS! När du slutgiltigt har godkänt din order för betalning går det ej att makulera/avbeställa din order. Ordern behandlas omedelbart. Du har dock givetvis alltid rätt att ångra ditt köp och sända varorna åter med 14 dagars returrätt. De 14 dagarna räknas från det datum du mottagit din beställning. Om returer sänds tillbaka efter att ångerrätten löpt ut kan ej returen återbetalas utan du behåller då varorna.

Vi har ingen minimiorder, alla ordrar är välkomna. Alla priser som står på vår hemsida är i svenska kronor (SEK) inklusive moms.

Vi skickar till samtliga länder inom EU förutom Färöarna, Grönland och Åland.

All försäljning sker I enlighet med konsumentköplagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Mer information finns hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se.

När du fullgjort ett köp i webshoppen så får du en orderbekräftelse via mail. Om du ej skulle få det så ber vi dig kontrollera så att du angivith rätt mailadress. Om denna stämmer så kontakta info@essere.se för vidare hjälp direkt. 

Kundtjänst når du på info@essere.se, mån-tors.

Betalning

Du kan välja att betala med Klarna Checkout; kortbetalning, diektbetalning via bank eller faktura om du bor i Sverige eller Finland (ej Åland). Leveransadress måste överrensstämma med fakturaadress för att vi ska kunna skicka din order vid fakturabetalning. Applies only within Sweden and Finland (except Åland).

Se villkor för respektive betalsätt när du kommer till kassan.

Om du behöver hjälp med betalningsprocessen så kontaktar du Klarnas kundtjänst på
08-120 120 10 alternativt maila till info@klarna.se. 

Du kan också välja kortbetalning via PayEx om du bor i land inom EU, förutom Grönland, Åland och Färöarna. Card payment via PayEx applies only within the EU, except Faroe Islands, Åland and Greenland.

Frakt/leverans

OBS! Vecka 28-30, 2018, har Essere semester. Du kan som vanligt handla i webbshoppen under dessa veckor, men inga beställningar packas under dessa veckor. Vecka 31 börjar varor levereras i turordning. 

Leverans sker normalt inom en vecka från det att vi mottagit din order. Under sommarperioden, vid hög belastning vid rea samt vid storhelger kan det ta några dagar extra.

Vi skickar idag våra varor inrikes med Schenker och till länder inom EU med Postnord. Fraktavgift för samtliga leveranser inom Sverige är 59 kr. Obs! Vi kan inte skicka till postbox-adresser. Fraktavgift för samtliga leveranser utöver Sverige och inom EU är 200 kr. 

Om du angivit mobilnummer vid din beställning får du sms-avisering när ditt paket är framme. Saknas mobilnummer får du avisering via e-mail. Vänligen dubbelkolla så att det mobilnummer och mailadress du angett är korrekt. Kontrollera också att alla övriga adressuppgifter stämmer så att paketet skickas till rätt adress.

Paketet finns kvar hos ditt Schenkerombud i 14 dagar. Om du under denna tid inte har möjlighet att hämta ut ditt paket kan du be ett ombud hämta ut det. Ombudet visar din legitimation samt sin egen vid uthämtning. Du måste alltid hämta ut ditt paket från ditt utlämningsställe innan det skickas tillbaka. Essere hämtar inte ut något paket via postförskott och vi löser inte ut paket med för lite porto. Paket som inte hämtats ut, utan som går i retur till oss omfattas inte av ångerrätten. Hämtas det inte ut debiteras du 200 kronor för våra omkostnader för administration, frakt och returfrakt.

Om du upptäcker att ditt paket är transportskadat så anmäler du det först till ditt Schenkerombud/Postombud och meddelar sedan oss på mail till info@essere.se. 

 

Öppet köp/byte

Meddela alltid till info@essere.se att du skickar en retur.

Vid öppet köp tillämpas de villkor som gäller enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att orderbekräftelse och varor mottagits. Det gör du genom att inom ångerfristen (14 dagar) lämna eller sända oss ett meddelande att du önskar utnyttja ångerrätten och sända tillbaka varan. Sänd tillbaka varan oanvänd och i oförändrat skick, gärna i originalförpackningen och med varumärkestaggar och Esseres egna taggar kvar. Är varan inte i oförändrat skick kan avdrag för ev värdeminskning göras på returbeloppet.
Ångerrätt gäller inte för örhängen eller underkläder av hygieniska skäl. 
Om returer sänds tillbaka efter att ångerrätten löpt ut kan ej returen återbetalas utan du behåller då varorna.

Tänk på att när du provar varan inte lämna makeup fläckar eller dofter från tex starka parfymer och rök, samt hår från pälsdjur. Vi godkänner ej dessa returer.

Vill du byta en vara till annan storlek gör du en ny order på den vara du vill byta till. Som byte räknas endast annan storlek av samma vara du beställt. Ange i kommentarsfältet att varan är ett byte. Vid byte av vara så står du för returfraktkostnaden och Essere för fraktavgift av den nya varan. Detta regleras på kort/faktura i efterhand. Önskar du beställa flera plagg vid samma tillfälle räknas det som ny beställning, ej byte.

Vid returer står du som köpare för fraktavgifter samt ansvar för att varan når säljaren. Vi skickar med returadressetikett från Schenker i leveransen som gäller inom Sverige. Om du väljer att använda denna vid retur, debiterar vi dig en kostnad för den förbetalda returfrakten.Vid använd returadressetikett, debiterar vi dig fn 69 kr på returer upp till 1 kg, 99 kr 1 till 3 kg, 199 kr på returer 3 till 5 kg och 399 kr över 5 kg. Om du vid retur har du betalt med faktura läggs returfraktavgiften till på din faktura. Vid kortbetalning dras fraktavgiften av vid återförande av beloppet för returen.

Paketet med returadresstikett lämnas till Schenkers utlämningsställe.Be alltid om inlämningskvitto. 

Observera att returen kan ta upp till 5 arbetsdagar innan den når oss. Meddela därför Klarna om behöver förlänga föfallodatum på din faktura. Du kan även välja att bekosta din retur på annat sätt hos annat fraktbolag. Du bär ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Du kan även välja att bekosta din retur på annat sätt hos annat fraktbolag. Du bär ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vi rekommenderar att alltid skicka spårbart och försäkrat.

Först efter vi har mottagit varan och kontrollerat denna återbetalas varans värde. Klarna respektive PayEx reglerar återbetalningen. Ursprungsfrakt och fakturaavgifter återbetalas endast vid godkända reklamationer samt vid retur av samtliga varor. Om du valt Klarna checkout reglerar Klarna din betalning då vi mottagit din Återbetalning sker så snart returen mottagits, dock senast inom 14 dagar.

Om du skickar en retur och har valt faktura hos Klarna är på 14 dagar ber vi dig kontakta Klarna ifall det är nära förfallodatum. Du kan vid retur själv pausa fakturan via Klarna tills vi mottagit returen. Du loggar då in på www.klarna.se alt mailar info@klarna.se. När vi mottagit returen så mailar Klarna den uppdaterade fakturan till den mailadress du har uppgiven hos dem.

Om du returnerar del av beställningen betalar du ursprungsfrakt samt eventuell fakturaavgift. Har du betalat med faktura använder du samma faktura men betalar enbart de plagg du önskar behålla samt fakturaavgiften, frakt och returfrakt.

Du måste alltid hämta ut ditt paket från ditt utlämningsställe innan det skickas tillbaka. Essere hämtar inte ut något paket utan att vi har kommit överens om det innan och vi löser inte ut paket med för lite porto. Paket som inte hämtats ut, utan som går i retur till oss omfattas inte av ångerrätten. Hämtas det inte ut måste vi debitera dig 250 kronor för våra omkostnader för administration, frakt och returfrakt. Din order tas automatiskt bort i samband med ej uthämtat paket och du behöver göra en ny beställning om du önskar varor skickade på nytt. Obetalda fakturor går vidare till inkasso via Klarna.

Ångerrätten gäller ej beställningsvaror, underkläder och örhängen.

Reklamationer

Vi kollar att alla varor är hela och felfria innan de skickas till er. Skulle det vara så att ni upptäcker en skadad eller felaktig produkt ska ni skicka ett email till info@essere.se omgående. Skicka inte tillbaka någonting utan att kontakta oss först. Varan skall skickas till oss omgående vid reklamation. Observer att om åverkan gjorts på produkten i fråga eller på tillbehör så förverkas rätten till reklamation och garanti.
Vi löser ej ut varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav. Vi står för returfraktavgiften vid alla godkända reklamationer. Om du vid mottagandet upptäcker att paketet är skadat ska du omedelbart anmäla/reklamera detta till utlämningsstället där du hämtade din försändelse.

Integritetspolicy


Den 25:e maj 2018 träder EU:s nya Allmänna Dataskyddsförordning (GDPR) i kraft. Syftet med den nya lagen är att skydda dina personuppgifter och säkerställa att de används på rätt sätt. 




Vem ansvarar för dina personuppgifter?

Det svenska företaget Essere Design Stockholm är personuppgiftsansvarig och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet Dataskyddsförordningen (GDPR).

Varför samlar vi in data?

Vi samlar in personuppgifter som du frivilligt skickar till oss då du ex. gör ett köp i vår online butik, kontaktar kundtjänst, deltar i tävlingar, anmäler dig till nyhetsbrev eller på annat sätt kontaktar oss eller interagerar med våra tjänster. Vi samlar in dina uppgifter för att fullfölja ett avtal (ex. leverera dina varor eller din faktura) eller fullfölja annat åtagande som du har tackat ja till (ex. skicka dig nyhetsbrev med tips och erbjudanden).

Vilka personuppgifter samlar vi in?

Vi samlar och lagrar de uppgifter du frivilligt skickar in till oss såsom namn, adress, e-mail eller telefonnummer. Vi sparar ej och har ej tillgång till din kreditkortsinformation eller ditt personnummer. Dessa uppgifter behandlas av våra samarbetspartners Klarna och PayEx. 

Vad kan din data användas till?

  • För att bearbeta och leverera din order när du handlar på www.essere.se
  • För att kontakta din ang. din order
  • För att svara på dina frågor om du kontaktar kundtjänst
  • För att göra eventuella återbetalningar eller byten
  • För att göra analyser till marknadsföringserbjudanden
  • För att skicka e-post med nyheter, tips och erbjudanden till dig som registrerat dig för vårt nyhetsbrev
  • För att informera vinnare i ev. tävlingar online

Vem har tillgång till din data?

Dina uppgifter kan delas internt hos Essere Design Stockholm. Vi delar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter i marknadsföringssyften. Uppgifter som vidarebefordras till tredje part använda endast för att tillhandahålla tjänsterna ovan såsom bedrift av online butik, betalningsmetoder, leverans via speditörer och marknadsföring från Essere Design Stockholm. Dina Personuppgifter kan komma att delas till närstående bolag, samarbetspartners, leverantörer och till myndigheter. Sådan överföring görs dock endast i enlighet med de ändamål som anges i Personuppgiftspolicyn, våra köpvillkor eller i villkoren för delning och publicering av inlägg. I dessa fall är vi fortsatt ansvariga för dessa tredje parters behandling av din information. De tredje parterna har tillgång till din information endast för att utföra uppgifter på vår anmodan, och är skyldiga att inte lämna ut eller använda informationen i något annat syfte. Detta innebär att vi kan komma att lämna ut dina Personuppgifter till våra underleverantörer, som använder dessa i egenskap av personuppgiftsbiträden och endast i enlighet med våra instruktioner, för att tillhandahålla Webbplatsen.
Vi kan vidare komma att lämna ut dina Personuppgifter till tillståndsmyndigheter eller juridiska rådgivare i samband med påstått lagbrott eller misstänkt brott mot våra köpvillkor, villkor för delning och publicering av inlägg, eller när vi är skyldiga att lämna ut eller dela dina Personuppgifter för att kunna uppfylla

Var lagras dina personuppgifter?

De personuppgifter vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), men kan även överföras och bearbetas i ett land utanför EES. All sådan överföring av dina personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning och skyddas i de fallen av en s.k. ”Privacy Shield” som garanterar dig samma säkerhet som när det lagras inom EU.
Hur länge sparas din data?
Vi sparar dina personuppgifter så länge det krävs för att uppfylla ovanstående ändamål, lagliga grunder eller andra relevanta åtaganden.
Hur får jag information om/raderar mina personuppgifter?
Du har rätt att när som helst kontakta oss för att begära ut information om dina uppgifter. Du kan även logga in på Mina Sidor i www.essere.se och där se uppgifter om dig som kund och din köphistorik. Du kan därefter be att få dem ändrade, kompletterade eller raderade. Vi kan radera samtliga uppgifter som ej som har lagstadgade krav på lagring (ex. bokföringslagen) eller om vi har andra legitima skäl är förpliktigade att spara. Du kan för personuppgiftsfrågor kontakta oss per post: Essere Design Stockholm, Grimstahamnsvägen 23, 16839 Bromma alt.via e-post: info@essere.se
Om du vill avsluta din prenumeration på vårt nyhetsbrev klickar du på länken längst ned i nyhetsbrevet alt. kontaktar oss via e-post: info@essere.se

Under hur lång tid lagras dina personuppgifter?

Vi kommer aldrig att bearbeta dina personuppgifter under en period som är längre än vad som är tillåtet enligt gällande lagstiftning, regelverk, praxis eller statliga beslut. Exempelvis kan uppgifter komma att lagras längre om så krävs i enlighet med Konsumentköplagen eller Bokföringslagen. 

Hur skyddar vi dina uppgifter?

Vi vidtar digitala och fysiska åtgärder för att skydda dina personuppgifter och undvika dataintrång eller obehörig access.
Om du har några klagomål gällande vår bearbetning av dina personuppgifter har du rätt att framföra ett klagomål till den svenska Datainspektionen, www.datainpektionen.se

Cookies

En cookie är en textfil som skickas från en webbplats för att sedan lagras lokalt på besökarens hårddisk. Vi använder oss av cookies för att förbättra din kundupplevelse samt för att tillhandahålla dig med relevant information och relevanta erbjudanden. En cookie berättar även för oss om du har besökt webbplatsen tidigare samt vilka av våra sidor du har besökt.
I din webbläsare kan du välja ett alternativ som gör att du får ett meddelande innan en webbplats skickar en cookie till din dator. Du kan sedan välja att acceptera eller avvisa denna cookie. Du kan även välja att inte acceptera några cookies överhuvudtaget. Eftersom olika webbläsare fungerar annorlunda, kan du söka i hjälpmenyn för att finna denna inställning i din webbläsare.



Övrig information

Produkternas verkliga färger kan på grund av tekniska skäl inte garanterat överenstämma med de färger som visas på datorns, mobilens skärm.

Vi har tyvärr ingen presentinslagning.

För att beställa måste du uppge ditt personnummer. Uppgiften används bara för administrativa rutiner, som kreditupplysning i samband med fakturaköp etc. Personnumret sparas inte och lämnas inte vidare till andra företag. Hanteringen sker i enlighet med GDPR.

Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Villkor och priser vid beställningstillfället gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer för att du som kund ska kunna känna dig trygg när du handar av oss.

Vi frånsäger oss ansvaret under omständigheter som står utanför vår kontroll, force majore. Dessa omständigheterna innefattar krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, revolution eller uppror eller på grund av myndighets åtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse.

Kundtjänst: info@essere.se, mån-tors.
Frågor vid betalningsprocessen kontaktar du Klarnas kundtjänst på
08-120 120 10 alt info@klarna.se. 


Adress för returer är Essere Design Stockholm, Grimstahamnsvägen 23, 168 39 Bromma. E-post: info@essere.se. Orgnr SE680324750801.

Nyhetsbrev
För att få aktuell information om nyheter, kampanjer och annat som händer i vår webshop kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev. Det gör du genom att klicka på länk i webshoppen alternativt maila info@essere.se. Vi lämner ej ut dina uppgifter till tredje part och du kan när som helst avsluta din prenumeration via länken nederst i nyhetsbrevet alternativt maila info@essere.se. 


 

info@essere.se

Jag som driver företaget Essere Design Stockholm heter Eva-Carin och min passion är färg och form, kläder och smycken! Jag har under ett antal år designat och tillverkat smycken. År 2010 startade jag en webshop där du kan handla noga utvalda vackra kläder och smycken från designers jag gillar!
Välkommen till min webbshop!